föräldrapenning och mammadagar

Har jobbat lite idag. Fick hoppa in på intesiv simskolan. Det var så himla roligt att jobba igen. Det var ju bara en timme men ändå. Min Granne som jag kallar för Tant Berg var barnvakt. En bättre granne kan man nog inte få! Det kändes
väldigt tryggt att lämna August med henne. Det var ju faktsikt första gången jag lämnade honom med någon annan en
så lång tid. (fyra timmar)

Det är mycket plockande och fixande med föräldrardagar. Det är ju verkligen super att man får så många dagar i Sverige. Men det är lite synd att barnen inte får börja dagis förrns de är ett år. Nu menar inte jag att jag inte vill vara med min son. Men det vore bra om man kunde välja att jobba lite tidigare och sprida ut föräldrardagarna under en längre tid. För det är ju så att de som tjänar bra kan ta ut färre dagar i veckan och på så sätt vara hemma längre eller ha dagar kvar när barnet börjar på dagis. Men för oss andra (med lägre inkomst) blir vi helt enkelt tvingade att vara hemma (om man inte har mycket, bra och billig barnvakt) och då måste barnen istället vara länge på dagis när det väl börjar för då har vi inga dagar kvar!!

Själv skulle jag vilja ha det precis tvärtom.
Eftersom jag inte hade särskilt bra inkomst innan jag började plugga får jag inte särskilt mycket i föräldrarpenning och måste ta ut ganska många dagar i veckan, inte alla men fler än jag vill. Vi måste ju kunna betala hyra och mat. Men jag skulle gärna vilja jobba lite nu. För då skulle vi ha flera dagar kvar när vår son fyllt ett och han skulle inte behöva vara så länge på dagis, kanske bara fyra dagar i veckan eller korta dagar. Jag tror inte att det sulle skada barnen på något sätt.

Men när jag är färdig med min utbildning nästa år, ska jag skaffa mig ett bra och välbetalt jobb så jag inte måste jobba heltid, utan kan vara med min son mer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0