Barnmat


Min son är nu fem och en halv månad. Idag smakade han fisk för första gången. Det gick riktigt bra. Det är ju en annan konsistens än vad han är van vid, med han åt det i alla fall.
 Men jag behövde lite tips på hur jag kunde tillaga fisken. Så jag tog fram min lilla broschyr jag fått från bvc  "barnmat - råd och recept". Jag hade inte läst så noga i den förut så jag blev helt förbluffad när jag hela tiden såg att de rekomenderade margarin som extra fett. Alltså kemiskt framställt fett.
Om man googlar margarin så kan man läsa om hur bra det ska vara och farligt riktigt smör är för att det innehåller mättat fett.
Men det finns inga vetenskapliga bevis som tyder på att margarin skulle vara nyttigare än smör. Viktigt att tillägga är att margariner ofta har många tillsatser. Och den kemiska framställningen innebär en längre och mer komplicerad process än för smör.
Så jag vill bara uppmana alla att tänka efter innan man köper margarin. Läs innehållsförteckningen, vill du verkligen ge ditt barn det??

Jag håller mig till naturliga fetter som smör och bregott. Då vet jag att mitt barn inte får i sig en massa gifter. Det finns så mycket av det ändå)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0