vardagliga gifter

En kylig måndag avslutas bäst i soffan med en glas rött. Csi e på.
Jag har alltid tyckt att flourtandkräm är överskattat, ja helt onödigt faktiskt. Det är  ren fakta att flour är en restprodukt från industrin, man insåg att det kunde göra tänderna vitare och fräta bort plack osv. Men allt gott har en baksida. Denna värre än det mesta tycker jag. Visste du att man kan överdosera flourtandkräm, och att det är lika med döden. Anledningen till att jag skriver om det just nu är att de tog upp sådant fall på CSI. "Måste kolla om det är sant tänkte jag." Och ja, det stämmer faktiskt. Man kan överdosera flour.
Ja den ska ju inte ätas, bara gurglas runt i munnen och sedan spottas ut...
Men då minns jag en barnläkare som sade till mig, eller ja skällde ut mig för att jag inte använde flourtandkräm till min son. Hon påstod att Man måste använda flourtandkräm, det finns inget allternativ, och den ska gärna sväljas så att barnen kan bygga upp ett försvar innifrån!!!! Jag undrar var hon var utbildad nånstans, en barnläkare borde väl veta bättre än så! 
Jag gjorde lite research och så här står det på tandkämstuberna som innehåller flour i USA:
"WARNINGS: Keep out of reach of children under 6 years of age. If you accidentally swallow more than used for brushing, seek PROFESSIONAL HELP or contact a POISON CONTROL center immediately."

På min tub står det:
Barn på/upp till 6 år og derunder/yngere:Använd en maengde svarende till en art/en ärtas storlek och overväg/övervaka börstningen/pussningen for at minimere indtagelsen/svelging.Rådför/Rådfråga/hör med tandleagen/tannlegen eller läkare/lege hvis der/om det også indtages/inntar Flourid/flour fra kilde/källor/på annen måte.

Mmm Eftersom det är så liten text och blandat med flera språk tar det ett tag att läsa detta. Jag inser att jag faktiskt aldrig gjort det innan. Men av detta kan jag tyda: att barn under 6 år alltså kan (enligt senska förekrifter) använda "Vuxentandkräm" med flour, så länge de inte sväljer den, Å de e ju inga problem att kontrollera på en ettåring.... och sen förstås inte använda mer än en ärtas storlek.
Varför e sverige så fegt. ingen vågar ju ifrågasätta med en sån larvig text. Men det är ju det som är meningen.. eller?

Ja i usa vågar företaget i alla fall ha en varningstext på sin tub.


Här finns lite mer att läsa om allt detta. Och du behöver bara googla flour så finns det hur mycket som helst att läsa om detta, som en läkare eller bvc.sköterska aldrig skulle nämna för dig.

För frågan är ju om du vill använda en produkt till dig själv eller till ditt barn som är ett så krafitgt gift att du kan dö om det överdoseras. Jag menar, en tandkrämstub låser vi ju inte in bland vim och ajax och Mr Muscle... men det kanske vi borde, det är alldeles för enkelt för att litet barn att komma åt en tandkrämstub och käka upp den.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Hej

Mycket bra skrivet!

2009-05-06 @ 14:39:42
URL: http://hildur96.blogg.se/
Postat av: Agneta Bentsen

Hej Zara



Det här var mycket bra skrivet. Tyvärr får inte mammorna reda på det här på Bvc. Fluorinnehållet i en tub tandkräm är tilräckligt för att döda ett litet barn.

Att våra barn offras för industrin är ju inget nytt.

Se bara på alla tillsatser i maten som förgiftar våra barn.

Läs mer i boken Älskade Indigobarn.

Agneta



2009-05-06 @ 19:22:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0